Egyéb

Interjú a Nyusziról és az Őzről – rövidfilmekkel

Karácsonykor három napig meg lehetett nézni az utóbbi idők legjobb magyar animációs filmjét. Interjút készítettünk a film rendezőjével, Vácz Péterrel. A posztba beágyazott videók Vácz kedvenc magyar animációs rövidfilmjei, a többi kedvenc a poszt végén olvasható. Jó olvasgatást, nézelődést a hétvégére!

Rabbit and Deer / Nyuszi és Őz – TRAILER from Péter Vácz on Vimeo.

Tanultál Magyarországon, Dániában, és most Franciaországban élsz. Miben tértek el egymástól ezek a képzések, neked melyikben mi tetszett?

Öt évet töltöttem a MOME Animáció BA és MA képzésén. A BA képzés alatt részt vettem egy nemzetközi kurzuson, ahol megismertem három másik ország vezető animációs intézményét, mint pl. a dán „The Animation Workshop”-ot, ahol az MA képzés alatt elvégeztem egy féléves 3D animációs kurzust Erasmus hallgatóként. A MOME-s képzés erőssége, hogy a diákokat a kreatív, egyéni stílus megtalálására és annak fejlesztésére ösztönzi, illetve sokszínű és átfogó technikai képzést ad. Viszont az így megszerzett technikai tudás nem annyira professzionális, mint amilyet az erre sokkal inkább fókuszáló dán, német vagy a francia iskolákban nyújtanak az ott tanuló diákoknak. Az említett külföldi iskolákban végzett hallgatók diplomafilmjei nem feltétlenül kiforrott, zseniálisan megírt és rendezett egyedi alkotások, de a megszerzett technikai tudásnak köszönhetően könnyebben tudnak elhelyezkedni a rendelkezésre álló piacon, ami külföldön azért jóval nagyobb mint itthon. Viszont azt gondolom, hogy a kreativitásnak mindig és mindenhol lesz helye.

Mennyire volt nehéz anyagi támogatást szerezned a filmed elkészítéséhez? Az állam mennyire aktív ezen a területen?

A támogatás szerzése nem annyira az állam aktivitásán múlott, mint inkább a MOME Animáció tanszékvezetőjén, Fülöp Józsefen. Ő az, aki minden évben megküzd azért, hogy megfelelő anyagi hátteret teremtsen a diplomafilmeknek. Annak ellenére, hogy a diplomám előtti évben megszűnt az MMK (Magyar Mozgókép Közalapítvány, az egyik fő támogatója a korábbi diplomafilmeknek), szerencsés voltam, mert az NKA mellett az Andy Vajna által alapított MNF (Magyar Nemzeti Filmalap) is jelentős összeggel szállt be a diplomafilmek gyártásába.

Érint téged Andy Vajna tevékenysége? Mit gondolsz róla?

A Nyuszi és Őz miatt érintett. Az a támogatás sokban hozzájárult a film gyorsabb és jó minőségű elkészüléséhez. Jelenleg nem annyira látom, hogy hol tart az MNF, hogy milyen lehetőségeket kínál, és hogy azok mennyire korlátozottak, vagy nyitottak a filmes alkotók számára, de azt tudom, hogy pályázati lehetőségek vannak folyamatosan – érdemes figyelni őket.

Te abba a korosztályba tartozol, akik közül sokan külföldre költöznek. Te hol tervezed a jövődet? Mi kell, vagy kellene ahhoz, hogy biztosan itthon maradj és itt tudj filmeket készíteni?

Az, hogy sokan külföldre mennek nem csak politikai, kulturális, vagy anyagi kérdés. Ma a filmes szakmában teljesen hétköznapi a nemzetközi együttműködés. Még ha teljesen felhőtlen lenne is otthon a helyzet, valószínűleg akkor is most vagy itt lennék Franciaországban, vagy egy másik országban, csak hogy világot lássak, tapasztalatokat gyűjtsek, megismerjek más kultúrákat, tágítsam a látásmódomat és ezzel együtt a lehetőségeimet is. Ebből a tudásból és az itt kötött ismeretségekből később azért sokat lehet kamatoztatni, akár Budapesten is.

A rövidfilm karácsonykor szabadon elérhető volt az interneten, de most is fenn van például ezen az oldalon (a link azóta már nem működik). Zavar ez, hogy lemásolták és elérhető most is? Mi a terved a Nyuszi és Őzzel, eladod, kiadod, kiteszed torrentre?

Azért tettem fel 3 napos karácsonyi meglepetésnek, mert a fesztiválok miatt még mindig nem lehet online, viszont a magyar közönség lassan egy éve hall róla, és itt volt az ideje, hogy kicsit kielégítsem az emberek kíváncsiságát. A három nap alatt több mint 500-an osztották meg Fb-on (amiért nagyon hálás vagyok), és összesen 64 ezren nézték meg. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptam, aminek nagyon örülök. Tudtam, hogy sokan le fogják hekkelni, főleg az időbeni korlátozás miatt, de még ha plusz melóm is van azzal, hogy egyenként kell leszedetnem a youtube-ról, vagy az általad mellékelt linkről, ez a fajta utózsongás tovább terjeszti a film hírét és azt mutatja, hogy az emberek szeretik, örülnek neki és érdekli őket – ez a lényeg.

Pygmalion from Kati Egely on Vimeo.

Kaptál megkereséseket a Nyuszi és Őz sikere után? Mik a terveid mostanában?

Néhány reklámstúdiótól már érdeklődtek, de mivel már Londonban a Picasso Pictures-nél, és az otthoni Umbrella-nál is képviselve vagyok mint reklámfilm rendező, ez a terület le van „fedve”. Emellett a nemzetközi filmes barátaimmal az augusztus elején Dél-Franciaországban alapított Caravel Collective-ünkre (https://www.facebook.com/caravelcollective) koncentrálok, aminek első körben a fő célja a szabad, külső korlátok nélküli filmes alkotás és kísérletezés. Egy évig saját magunkat finanszírozzuk, közben megpróbálunk különböző támogatásokat szerezni és aztán majd meglátjuk, hogy hova fejlődünk és mik a további lehetőségeink.

Közben a Nyuszi és Őz-t 2014-ben is sok fesztiválon fogják világszerte vetíteni, így tavasszal megyek Spanyolországba, Amerikába és Taiwan-ra is, amit izgatottan várok.

Symphony no. 42 – teaser from Réka Bucsi on Vimeo.

Melyik külföldi és melyik magyar animációs filmeket szereted? (Rövid, vagy egész estés, bármilyen.)

Néhány kedvenc magyar rövid animációs filmem: M. Tóth Géza Maestroja, Ducki Tomek Életvonalja, Bertóti Attilától az Ariadné fonala, Szederkényi Bellától az Orsolya, Egely Kati Pygmalionja, és a legújabb kedvenc Bucsi Réka friss diplomafilmje a Symphony nr. 42. Sajnos régóta nem készült itthon igazán jó egészestés animációs film, úgyhogy maradnak a klasszikusok Vuk, Macskafogó.

Külföldi kedvenc rövidek: Max Lang és Jakob Schuh fél órás Gruffaloját nagyon szeretem, Marc Craste-tól a Jojo in the Starst, Jeremy Clapin-től a Backbone Tale, Skhizein és Palmipédarium, Patrick Doiion-tól a Dimache, Nicolai Troshinsky-tól az Astigmatismo, Jonathan Hodgson-tól  a The Man with the Beautiful Eyes, ezen kívül van két külföldi stúdió, akik remek filmeket csinálnak: Studio AKA és Studio SOI.

Külföldi egészestések: Nagyon szeretem a Disney/Pixar rendező Brad Bird filmjeit (Szuper Haver, L’ecsó, Hihetetlen család), Wes Anderson-tól a Fantasztikus Róka úr-at és Hayao Miyazaki filmjeit.

Lehetne még sorolni…

Lájkold az Átlátszó Oktatást a Facebookon is!

Megosztás