Egyéb

,,Valaki pikkel ránk ott fönn” – Levél a pedagógiai szakszolgálatokról

 

Egy névtelenséget kérő gyógypedagógustól kaptuk az alábbi emailt:

Valaki valamiért nem szereti a pedagógiai szakszolgálatokat….Valahol egy íróasztal mögött ül valaki, akinek egyszer belemászott egy logopédus a lelkébe.

Másra nem tudok gondolni. 

A pedagógiai szakszolgálatnál dolgozóknak kötelező szakvizsgát tenniük. Haladékot 2015-ig kaptak. Új kollégákat csak szakvizsgával lehet felvenni, kivétel, ha valaki pályakezdő. Támogatást a szakvizsga elvégzéséhez,  -leszámítva a vizsgánként kivehető pár napot- nem kapnak. Egy félév 135-150 Ft. A képzés négy féléves. ….

A pedagógus életpálya szerint nincs külön kategória a szakvizsgázott gyógypedagógusoknak. Ráadásul több kolléga elvégezte az egyetemet pedagógia szakon, de sokan más bölcsész egyetemi diplomával rendelkeznek. Hiába. Szakszolgálatnál az előírt végzettség a gyógypedagógiai főiskola, így mindenkit „visszaminősítettek” főiskolai szintre.

Az életpálya bevezetésekor elvették a „különleges szakértelemért” járó pótlékot, mely 14 ezer Ft volt. A gyógypedagógiai pótlékot, mint a jelenleg egyetlen erre a területre érvényes pótlékot, a szakszolgálati dolgozók nem kapják.

Az előrelépéshez szükséges minősítő eljárás során a szakszolgálatnál dolgozók csak egyszerűsített portfóliót tölthetnek fel, így csak Pedagógus II. kategóriában mehetnek, előttük a Mesterpedagógusi szint zárva van.

Ééééééés a legjobb most következik: 

A szakszolgálatnál dolgozó gyógypedagógusoknak NEM jár a pedagógus pótszabadság. 46 nap helyett 21 nap alapszabadság, plusz a munkában eltöltött évek alapján járó napok….

Összefoglalva: PEDAGÓGUS munkakörben foglalkoztatott gyógyPEDAGÓGUSOK, akiknek  PEDAGÓGUS szakvizsgát kell tenniük, érvényes rájuk nézve a PEDAGÓGUS életpálya-modell, kötelezően tagjai a Nemzeti PEDAGÓGUS Karnak, nem jogosultak a PEDAGÓGUS pótszabadságra.

Én magam is szakszolgálatnál dolgozom. A KLIK-be való betagozódás nehézségeiről nem írok, ezt minden egyéb intézmény nyögi. 

A speciálisan minket érintő problémákat fent felsoroltam. Enyhén szólva diszkriminatív az egész. 
Mi másodrendű pedagógusok látjuk el a logopédiai feladatokat a tanköteles kor végéig. Mi tartjuk a gyógytestnevelést az általános és középiskolák diákjai számára. Mi végezzük a korai fejlesztést és a konduktív pedagógiai ellátást. Mi végezzük a nevelési tanácsadás feladatait. Mi végzünk vizsgálatokat az óvodák, iskolák vagy szülők kérésére, ha bármilyen problémát észlelnek a gyereküknél. Pályaválasztási tanácsadást adunk. Gondozzuk  a kiemelten tehetséges gyerekeket.

Fejlesztő nevelést biztosítunk a súlyos, halmozottan fogyatékos gyerekeknek.

MI másodrendű pedagógusok végigdolgozzuk az évet. Igaz,  hogy az iskolák nyáron zárva vannak. Igaz, hogy az óvodákban kötelező zárási időszak van. Igaz, hogy a kisgyermeket nevelő szülők is pihennek , nyaralnak nyáron. Igaz, hogy a pszichológia elismeri a „terápiás szünet” fogalmát. Igaz, hogy a munkánk rendkívül megterhelő mind fizikailag, mind pszichésen. (Így szinte alig van rekreációra lehetőségünk.)

Magasabb elvárások (szakvizsga) Kevesebb bér (csak főiskolai szint, + pótlékok hiánya)  Kiégés fokozódása  (szabadság lecsökkentése)

Valaki pikkel ránk ott fönn. Még kitartunk. Meddig……..?

Megosztás