Egyéb

A szavak bukott forradalma

A Red Bull Pilvaker idei ünnepi műsora tulajdonképpen nem volt más, mint egy nagyszabású március 15-i iskolai megemlékezés. A párhuzamot erősíti, hogy az Erkel Színházat elárasztó ünneplős, kokárdás középiskolás csapatok közt minden 18 év fölötti úgy érezhette magát, mint aki tévedésből a kötelező március 15-i matiné Bánk bán előadásra érkezett. A forradalmi rappelést ígérő Szavak forradalma című rendezvény ennek megfelelően a szöveggyűjteményből ismert, főként „Best of Petőfi”-re épített. A kötelező köröket teljesítve, nyitányként az igazgató úr lépett színpadra a tantestület kíséretében: a diákok okulására ihletett elszavalta a Nemzeti dalt, és ha a rendetlen rapper gyerekek nem fojtják belé a szót, a János vitéz mind a 12 énekét is gond nélkül felmondta volna.

Miután a sok vagány János Vitéz kirappelte a patakból a formás gádzsit, Iluskát, és a Föltámadott a tenger rap-átirata, továbbá a Füstbement terv újragondolt verziója Sena és Wolfie előadásában is elhangzott, az igazgató bácsi újból visszatért, hogy megregulázza a diákokat. Ezúttal Zsófikát (Trecskó Zsófia) próbálta megtanítani pár gyönyörű versre, például az Anyám tyúkjára, de a csintalan kislány mindenáron átköltötte a művet. Az igazgató úr próbálkozását ezúttal megint rapbe fullasztották a Zsófika által megihletett rosszfiúk: „Ej mi a kő? Micsoda nő!/ A ruhát lerappelem rólad mielőtt reggel a nap feljő’/ Ezt vágja minden nagymuter, vágja minden kisfater,/ Ha van szöveged Neked is indulhat a Pilvaker!”

A gépezet pedig valóban gőzerővel beindul: elhangzik a Pilvaker himnuszként is értelmezhető Föltámadott a tenger átirat: egy mederbe árad költészet és rapzene, feltámad az utca népének stílusa, bátrak, hősök, harcosok vagyunk, és főnixként támadunk fel, ha meghalunk. A forradalmi hangulatot ezután az igazgatóhelyettes magyar tanár, Szervét Tibor lohasztotta, aki azért jött, hogy közölje, a rap borzalmas, majd előadja a vers eredeti verzióját a hozzá méltó pátosszal. Ezután kedvenc klasszikus zenei opuszát is föltette a lejátszóra, mert ez az „igazi zene”, de két pimasz DJ hirtelen rávetette magát a lemezjátszóra, és őrületes keverésbe kezdett, így a klasszikus alapokra karcos hip-hop ritmus került.

Nagyjából ezután jutottunk el az est legkínosabb pontjához: Földes Eszter eminens, szavalóverseny győztes kislányként perdült a színpadra, hogy Petőfit szavaljon, de ebben őrületes irodalomtörténeti mondanivalója rendre megakadályozta. Kényszeredett kiselőadása a 48-as nők, többek között Szendrey Júlia és Kossuth Zsuzsa meghatározó forradalmi szerepvállalásáról szólt, ám hiába próbálta mindezzel a nők egyenjogúságát és nagyszerűségét hangsúlyozni, csak önmaga buta szőkeségére hívta föl a figyelmet. A prózai részek közül ennél sokkal kellemesebb volt Kiss Ádám humorista fellépése, aki 48-as stand up produkciójával meglehetősen kilógott a zenés-verses koncepcióból, de reflektált poénjai mindezt gyorsan elfeledtették. Ezután ismét rap és zene következett némi szavalással fűszerezve, majd a szűk egyórás estet tablószerű szózatszavalás zárta: rapperek, DJ-k, színészek, zenészek együtt a színpadon: „Hazádnak rendületlenül légy híve, ó magyar.”

A Red Bull Pilvaker csapata, élén az estet rendező Szente Vajkkal a műsor legnagyobb poénjaként tehát a rap modern, formabontó világa, és a színészek által képviselt, konzervatív költészeteszmény közti kontrasztot próbálta eladni. Vagyis a szavak forradalmi estjén tanúi lehettünk annak, ahogy a műfaj fölfedezi önmagát, és ráébred arra, létezése legitim: a koncepció működik. A forradalmi koncert-színházi előadás maradéktalanul teljesítette a saját maga elé kitűzött célokat: színes, látványos, összetett, lendületes volt, megfelelő ívvel és kifutással, és lényegében volt mondanivalója is. Az is kétségtelen, hogy az esten részt vevő művészek, a színpadtechnika és a hozzá rendelt szakemberek munkájáról pár apró bakit eltekintve minden szépet és jól el lehet mondani.

Szív, hit és akarat mind együtt állt a műsor alatt, ismét bebizonyosodott, hogy a költészet nem szent tehén, továbbá Petőfi és társai sem érinthetetlen panoptikumi viaszbábuk, hanem ma is inspiráló, megszólítható, hús-vér figurak. Azonban az irodalmi és történelmi nagyságaink iránt érzett ijedt tiszteletet a színpadon megszólaló vagány rap és modern elektronikus zene sem tudta közömbösíteni. Így a Red Bull Pilvaker minden jószándék és látványos körítés ellenére sajnos a kötelező közhelyek és a megalkuvó biztonsági játszmák szintjén maradt. Hiába minden próbálkozás, és hiába beszélnek, szavalnak a magyar rap és színházi szcéna legjobbjai szabadságról, forradalmi hevületről és a rablánc lerázásáról, nagyon messze vagyunk a 48-as forradalmárok szellemiségétől és bátorságától. 166 évvel 1848. március 15. után sehol sincs a szavak forradalma.

Előzmények

A Red Bull Pilvaker ötlete az energiaital-gyártó cég brand managerétől, Takács Ákostól származik. A rendezvény 2012-ben azzal a szándékkal jött létre, hogy tisztelegjen a hősök előtt, és közelebb hozza mind a szóforradalmárokat, mind a közönséget a 48-as költőkhöz és a művészethez. Az első Red Bull Pilvaker két évvel ezelőtt igazi újdonságként, formabontó kulturális kezdeményezésként hatott. A szervezők a költészet népszerűsítése mellett ugyanúgy küldetésüknek érezték, hogy magyar hip-hop megítélését is jó irányba tereljék, eloszlatva a sztereotípiát, miszerint a rap „csak a beszólásról szól”. A 2012. március 14-én még versenyként megrendezett eseményen rapperek és a szlemmerek Petőfi-klasszikusok (például Bordal, Csatadal, Anyám tyúkja) átirataival vívták a szavak forradalmát. A rendhagyó versenyen végül slam poetry kategóriában Horváth Kristóf, azaz Színész Bob, rapben pedig Molnár Csaba, más néven Fura Csé győzött, de a fellépők között az alternatív szcéna olyan meghatározó alakjai is feltűntek, mint Snow, Sub Bass Monster, Saiid, Dipa és Bom a DSP-ből, továbbá Diaz és Wolfie a Punnany Massifból.

Az óriási sikert aratott rendezvény folytatásaként a hazai hiphop legjelesebb képviselői (Fluor Tomi, Sub Bass Monster, Saiid, Fura Csé, Wolfie, Diaz, Bom, Dipa, Snow) idén már nem verseny, hanem színházi előadás keretein belül álltak a közönség elé, hogy ismét újragondolják a ’48-as verseket, eseményeket, és saját szavaikkal tisztelegjenek Petőfi és a hősök emléke előtt. A 2012-ben bizonyított csapatot idén többek között Szervét Tibor, Kerényi Miklós Máté, Dankó István, Fehér László, Egri Bálint színművészek, Földes Eszter, Trecskó Zsófi színművésznők, Kiss Ádám humorista, Sena az Irie Maffia énekesnője, és a Random Trip zenészei egészítették ki. A repertoár idén ráadásul három új dallal is bővül: a Füstbe ment terv, a Walesi bárdok és a Talpra Magyar „remake-jei” hetek óta visszatérő számok a Petőfi Rádió játszási listáin. Az idei esemény egyik legnagyobb vállalása Arany János a Walesi bárdok című balladájának feldolgozása volt, aminek kapcsán Fluor Tomi elmondta: az előadással a nemzeti érzést szeretnék növeli, és értékeket szeretnének közvetíteni a fiatalok számára, illetve azok felé, „akik nem tartják vonzónak azt a világot, amit úgy hívunk: irodalom.”

Hercsel Adél

Kép innen.

Megosztás