Egyéb

Rejtett kamerás felvétel: “Itt vagy okos valaki vagy gazdag” – Pénzért tanulmányi előny egy szombathelyi iskolában

Akinek volt pénze, tanulmányi előnyökhöz juthatott a Szombathelyi Savaria Szakképző Iskolában. A dologról videó is készült, ezen olyanokat mond az osztályfőnök, mint “Erzsébet-utalványt is hozhattok, boltba nekem is kell menni”.

Videót készített valaki (feltehetően egy diák) arról, hogy Szopori László, a szombathelyi szakképző iskola 13. F osztály osztályfőnöke pénzt szed az órán. A beküldő a levélben azt írta, hogy a házi feladatok miatt kapott egyeseket lehetett pénzzel, “sparos matricával” és Erzsébet utalvánnyal kiváltani. Szopori tagadta, hogy jegyeket lehetett volna kiváltani pénzzel, de azt ő is elismerte, hogy némi előny járt annak, akinek volt pénze: aki fizetett, az később adhatta le a házi feladatot (“kapott egy hét haladékot” – ahogy Szopori fogalmazott), tehát több ideje volt dolgozni rajta. Nézzétek meg a videót, és döntsétek el, kinek van igaza!

A tanár állításainak ellentmond, hogy a videón többször is hallatszik, hogy Szopori jegyek kiváltásáról beszél, például: “na, [diák neve] is kiváltott egy jegyet” (1:12-nél), vagy “[diák neve] nincs, tehát akkor nem váltott meg jegyet” (1:03-nál). Az egyik diák a felvételen azt mondja, hogy “nekem sajnos nincs annyi pénzem, úgyhogy én csak kérni tudnék egy másik osztályból, úgyhogy nekem jó az egyes is” (2:15-nél). Amikor telefonon szembesítettük Szoporit ezzel az idézettel, azt mondta, hogy nem emlékszik erre a mondatra, de ő általában “egyest sem ad”.

A videón hallatszik az is, ahogy Szopori azt mondja: “itt vagy okos valaki vagy gazdag”, illetve hogy “Erzsébet-utalványt is hozhattok, boltba nekem is kell menni”. A tanár ezt azzal magyarázta, hogy akinek nincs pénze, az Erzsébet-utalványt is hozhat, amit ő vált át készpénzre. Szopori hozzátette, hogy a pénzt nem saját magának szedte, hanem osztálypénzről volt szó és a haladékkal csak motiválni akarta a diákokat, hogy írjanak házi feladatot.

A sparos matricák rejtélye

A matricákról Szopori azt mondta, hogy ezt csak önszántukból hozták neki a diákok, mert tudták, hogy az osztályfőnök gyerekei nagyon szeretik a Spar áruházban osztogatott matricákat. Ezért azonban előnyöket senki sem kapott, tette hozzá a tanár. A felvételen viszont az hallatszik, hogy egy diák alkudozik a tanárral a matricák értékéről: hat matricát még nem fogad el a tanár, kettővel többre lenne szükség (3:25-nél). A beszélgetés arra utalhat, hogy nem pusztán jószándékból vitték a matricákat a diákok.

Szopori az egész pénzszedési, házifeladat-leadási gyakorlatot azzal magyarázta, hogy növelni szerette volna a diákok szorgalmát, mert nagyon kevesen készítik el a feladatokat.

A KLIK vizsgálja az ügyet

A hivatalos email címén megkerestük a szombathelyi Savaria iskolát is, ahonnan először egy diák aláírásával érkezett válasz:

Az igazgató beszüntette ezt a tevékenységet 2014. december 11-vel bezárólag, amely csak határidő módosításra és az egyébként is befizetendő osztálypénzre vonatkozott.

Tisztelettel:

XY Z osztályos tanuló [a nevet a diák védelme érdekében nem hozzuk nyilvánosságra]

A megfogalmazás és maga a tény, hogy az iskola címéről egy diák válaszolt, azt az érzést kelti, hogy ezt a levelet nem önszántából írta az azt küldő diák, de az erre irányuló kérdéseinkre az iskola nem válaszolt. Arra sem utalt az iskola, hogy az email címüket feltörte volna a diák. Az intézmény vezetője, Sümegi Tamás azt mondta, hogy a “félreértésre okot adó gyakorlatot” amint megtudta, már decemberben megszüntette. Más forrásból úgy tudjuk viszont, hogy csak az új évben, januárban lépett fel a vezető a pénzszedés ellen, amikor már több oldalról is nyomás alá került.

“A diákok tanulmányi eredményét, tanulmányaik feltételeit semmilyen körülmények között sem lehet anyagi, vagy bárminemű juttatástól függővé tenni” – írta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ helyi tankerületi igazgatója, Fodor István arra a kérdésre, hogy jogszerű-e egyes érdemjegyek pénzzel való kiváltása, vagy a pénz időbeli megfizetéséért cserébe háifeladat-leadási haladékot adni. A tankerületi igazgató azonnali hatállyal vizsgálatot indított “amelynek célja a történtek feltárása, és annak vizsgálata, hogy ez egyszeri alkalom volt e, vagy esetleg rendszeresen előfordult.” Fodor hozzá tette, hogy a vizsgálat eredményét követően lehet a szükséges jogi lépésekről dönteni és ő is megerősítette, hogy az igazgató megszüntette ezt a gyakorlatot.

A diákok neveit a személyiségi jogaik védelme érdekében nem közöljük sem a cikkben, sem a videóban.

Szerző: G. Szabó Dániel

Kép: Vatera.hu.

Gyakornoki programot indít az Átlátszó Oktatás! Ha szeretnél olyan dolgokról írni, amit mások inkább titokban tartanának, jelentkezz!

 

Megosztás