Átlátszó Oktatás

A diákok által készített Átlátszó Oktatás célja, hogy az oktatás és hozzá kapcsolódó területeken harcoljon a nyilvánosságért és az átláthatóságért.
Szivárogtass nekünk: info[kukac]atlatszo.hu

Egyéb

Így is lehet: felcserélt tantermek

Mi lenne, ha a gyerek két Videómánia és három League of Legends gameplay videó közé iktatva hallgatná meg Newton törvényeit? A számok azt mutatják, hogy jobb jegyeket vinne haza és az iskolai magatartásproblémái is jelentősen javulnának.
tamogatoi_rontgen_jav2

Sok kritika éri mostanában a magyar közoktatási rendszert, azt azonban, hogy a magyar diákok egyre rosszabb eredményeket érnek el a nemzetközi felméréseken, számok bizonyítják. Ennek nyilván rengeteg oka van, például, hogy a Nemzeti Alaptanterv (NAT) még mindig nagy hangsúlyt fektet a lexikális tudásra. A diáknak a szájába rágják a verselemzést, amit visszaböffent a hétfői irodalomdolgozaton. Ugyan néhány iskola kapott tableteket, a technológia kínkeservesen szivárog be a tanterembe, az okostelefonokat összegyűjtő tanári asztalon elhelyezett fakkrendszert pedig innovatív megoldásként ünnepli a magyar internet népe.

Pedig az innováció és oktatás kapcsolatát vizsgáló tanulmányok már egy jó ideje azt támasztják alá, hogy a technológiát inkább integrálni kellene a tanítási-tanulási folyamatba, nem pedig tűzzel-vassal irtani. Természetesen az egy másik vita tárgyát képezi, hogyha a gyerek 24/7 az interneten lóg, jót tesz-e neki, ha még tanórán is telefont nyomnak a kezébe. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezek a gyerekek már nem feltétlen a Buci Macin, hanem tablettel kezükben nőttek fel. Nem biztos, hogy a legmegfelelőbb taneszköz számukra a tankönyv.

Mostanság világszerte egyre erősebb szándék mutatkozik arra, hogy az infokommunikációs technikák beépüljenek a tanítási folyamatba. (Magyarországon a pedagógusminősítés alapjául szolgáló 8 kompetenciaterület indikátorai között több helyen is megjelenik ez az elvárás.) Ennek elősegítése érdekében  Magyarországon is több iskola kapott már tableteket. De amíg a NAT a lexikális tudást erőlteti, addig ezek az eszközök a szekrényben fognak porosodni. Pedig lehetne máshogy csinálni, például megfordítani a tantermet. Ezt az új oktatási formát persze csak olyan helyen lehet alkalmazni, ahol az iskolának nagy a mozgástere és elkészítheti a saját tantervét. (Magyarországon a tervek szerint következő tanévtől valamennyivel rugalmasabb lesz a tanterv, ami azt jelenti, hogy a tanárok mozgástere 10%-ról 20-30%-ra bővül.)

#SzépÚjVilág

A fordított tanterem röviden nem más, mint egy továbbfejlesztett távoktatási módszser. A tanár videóra rögzíti az előadását, amely elsősorban a saját diákjainak készül, de mindenki számára elérhető az interneten. Ha a gyerek nem érti a témát, visszatekeri, ha mosdóba kell mennie, leállítja a videót. Több kutatás is feltételezi, hogy az emberi figyelem 10 perc után számottevően lankadni kezd, az oktatási videókkal ez kiküszöbölhető.

A tanórán tehát a tanárnak már nem kell elismételnie az anyagot, a 45 perc interaktív csoportfeladatokkal, vitázással és a téma elmélyítésével telik. A tananyaghoz kapcsolódnak előre elkészített appok, de a számtalan kvízkészítő netes portálokon keresztül a pedagógus is összeállíthat személyre szabott feladatokat.

A fordított tanterem módszert az elsők között vezette be az amerikai Clintondale High School. A honlapjukon szerepelő adatok szerint 33%-kal csökkent a bukások, és 66%-kal a magatartási problémák száma. A módszer viszonylag új – pár éve indult csak el –, ezért még nem készült tudományos kutatás az eredményekről, így nem tudni, hogy pontosan mennyire befolyásolja a tanulási folyamatot. Az ASCD oktatási portálon idézett, féltudományos felmérés szerint a tanárok 67%-a szerint valóban javultak a gyerekek eredményei.

Ez a kerítés sincsen kolbászból

Több negatív kritika is érte a módszert, melyek közül leghangosabb a hátrányos helyzetű családokra vonatkozik. Azokra, akiknek az okostelefon, a tablet és maga az internethozzáférés is luxuscikk. Szerencsére sok iskolában áll rendelkezésre internetkapcsolattal ellátott számítógép, és Magyarországon különböző EU-s pályázatokkal is eszközökhöz juthatnak az intézmények. Ugyanakkor a folyamat nagyon lassú, a kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola például 2015 második felében büszkén hirdette:

„Az eszköz használatának bevezetésével nemcsak a kerületben, hanem országos szinten is az elsők közé kerül az intézmény, hiszen a tabletet jelenleg használó iskolák száma 15 alatt van.”

A másik nagy kritika, hogy a gyerekek bizony nagyon találékonyak, és nem telik majd sok időbe, hogy kikerüljék a különböző szűrőprogramokat. A valóság azonban az, hogyha az órán csapatban kell dolgozni egy érdekes feladaton, akkor kisebb az esélye annak, hogy a gyerek elunja magát és más elfoglaltság után néz.

A harmadik problémát az jelenti, hogy a gyerek egyáltalán megnézi-e otthon a feladott videót. A módszer lényege viszont nem az, hogy 45 perces órát 45 perces videóval helyettesítsünk. Helyette a videók maximum 5-10 percesek. Ez nem feltétlenül megy a minőség és a tananyag kárára, mivel egy hagyományos tanórán is többször meg kell állni fegyelmezni, vagy elismételni egy részt.

A Facebookon több tanár is beszámolt a fordított tanteremmel kapcsolatos tapasztalatairól.

„Én már kipróbáltam a fordított osztálytermet, 8. osztályosokkal, egy tanéven keresztül. Véleményem szerint csak nagyon motivált gyerekkel érdemes csinálni, mert a gyerekek többsége nem hajlandó előre önállóan készülni az új tananyagból. A tapasztalatom az volt (3 osztályban próbáltam ki), hogy a gyerekek 30- 50 %-a hajlandó előre felkészülni, így az óra (informatika) úgy zajlott hogy azok akik megnézték előre a tananyagot elkezdhették megoldani a feladatokat, a többieknek pedig el kellett magyaráznom, be kellett mutatnom az új ismereteket. Szóval majdnem ugyanott vagyok. De egyéni tanulási utak kialakítására nagyon jók az így kidolgozott anyagok. Kicsiknél nem is tudom nagyon elképzelni; ott a szülőkkel készülnek fel?”

A módszer annyira kétezres évek

A YouTube és a nagy videómegosztó portálokkal beköszöntött az oktatási videók korszaka. A műfajban talán a Khan Akadémia, nonprofit oktatási szervezet a legnagyobb és legismertebb. A szervezet alapítója, Salman Khan az értetlenkedő unokahúgának vette fel az első videóját még 2004-ben, a szervezet most 2400 videónál tart.

 

A fordított tanterem, mint oktatási módszer kidolgozása pedig elsősorban két amerikai pedagógushoz kapcsolódik. 2007-ben kezdték el videózni az előadásokat, hogy azok a diákok se maradjanak le az anyagban, akik hiányoznak óráról.

Egyébként nem stílusidegen Magyarországtól a filmes oktatás, Öveges József Kossuth-díjas tanár már a 60-as években is a képernyőn magyarázta közérthetően a különböző fizikai-kémiai reakciókat. Magyarországon sok tanár által kedveltek a Zanza.tv videói, de a Nemzeti Köznevelési Portálon is fellelhetők használható felvételek, igaz inkább a középiskolások számára.

Mi legyen?

Látszik tehát, hogy van még hová fejleszteni a programot. Vannak benne nagyon jó megállapítások, de sok buktatót is rejt magában. A fordított tanteremmel kapcsolatban megkérdeztünk egy általános iskolában tanító mesterpedagógust.

Megítélésem szerint abszolút van létjogosultsága a magyar közoktatásban a fordított tanterem módszerének. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy ez is csak egy módszer a sok közül. Nem a bölcsek köve, hanem egy eszköz a célhoz vezető úton. Hogy mikor élek vele, ezt felelősséggel akkor tudom eldönteni, ha ismerem a tanulókat, tudom, hogy melyik gyereknek milyen támogatásra van szüksége. Ellene szólhat, hogy egy érdeklődő, nyitott, motivált közösségben nem ad lehetőséget az azonnali interakcióra. Nem biztos, hogy az otthon papírra lejegyzett, majd órán elhangzó kérdések, felvetések a közös gondolkodás láncolatát úgy tudják elindítani, mint az előadás közben spontán feltett kérdések.

Hasznos lehet viszont abban az esetben, ha többeknek arra van szükségük, hogy többször visszanézhessék a meg nem értett részleteket, vagy ha csoportokban kell megosztaniuk egymással a gondolataikat. A témához kapcsolódó optimálisan képességeket figyelembe vevő feladatok, csoportos rendszerező gyakorlatok, projektek együttesével kétségkívül jó hatásfokkal tud működni.

Katona Fruzsina

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Megosztás