Egyéb

Tanítsd meg magad programozni! (Más úgysem fog.)

Diákként, szülőként sőt még nagyszülőként is nap mint nap azzal szembesülünk, hogy a digitális világ kihívások elé állít bennünket. A fejlődés azonban főleg a diákokat érinti. Diákként ugyanis a számítógép használatát és a programozást is olyan szinten kell elsajátítanunk, hogy azzal később stabil szereplői maradhassunk a munkaerőpiacnak. Sajnálatos módon tapasztaljuk azonban azt is, hogy a legtöbb oktatási intézmény nem tud lépést tartani a fejlődéssel, így nem érdemes várni arra, hogy az iskolánk segítsen hozzá ennek a tudásnak a megszerzéséhez. Kezdj neki önállóan a programozás tanulásához. Vendégszerzőnk cikke.

Mi a programozás egyáltalán? Ezen a kérdésen teljesen felesleges töprengened, inkább kezdj el tanulni egy programnyelvet, és idővel majd felfedezed, hogy milyen eszközöket szereztél meg ezzel a tudással és ezeket hol tudod majd felhasználni. Számos olyan ingyenes programot találhatsz az interneten, amelyekkel játszva megtanulhatod az alapokat. A Scratch nevű program a legnépszerűbb és valószínűleg a leghatékonyabb ezek közül. Keresd fel a scratch.mit.edu oldalt, regisztrálj fel és kezdj bele az első projektedbe. A program nagyszerűsége abban rejlik, hogy nem ijesztő kódsorokat kell generálnod, hanem legószerűen egymásba pakolható színes elemekből kell építkezned.

A programmal készíthetsz játékot vagy programot, amely akár a matematika házi feladatod megírásában is segíthet. Csinálhatsz szimulációkat is, hogy könnyebben megértsd a fizika leckét vagy bármi mást, ami segítséget nyújt a mindennapjaidban. A programozásban csak a kreativitásod szabhat határt.Például ha az oszthatóságot tanulod matekból és a házid az, hogy add meg egy szám osztóit, de hazaérve nem szívesen ülsz neki, akkor van más megoldás. Megnyitod a Scratchet és röpke 10 perc alatt írsz egy olyan programot, amibe csak be kell írnod a számot és a program kiadja neked a nála kisebb osztókat.

 

 

A legtöbb matematika és fizika leckéhez tudsz olyan pár soros programot írni, amik segítik a megértését és még a háziírást is megkönnyítik. A projekted megnyitásakor fogsz látni egy macskát a bal oldalon, középen tudsz parancsokat kiválasztani melyeket a jobb oldali szürke négyzeten helyezhetsz el. Minden programrészlethez hozzá kell adnod egy eseményt, ezzel tudod megmondani, hogy mikor futtassa le a megírt parancsokat. Először érdemes a mozgáshoz kapcsolódó utasításokat átnézni, abból megérted mit is jelentenek a parancsok a programozásba. Kombináld tetszés szerint, de logikus sorrendben a megadott esemény után a mozgásokra utaló parancsokat. Próbálj meg összerakni ilyen rövid programokat:

 

 

Utána érdemes a ciklusokkal, elágazásokkal megismerkedni: ezek ugyanis a programozás alapjai. Ha ezzel készen vagy, akkor érdemes rátérni a változókra. Arra azért ne számíts, hogy pár perc után megérted az egészet. Sok szorgalmat és fejtörést igényel, meg persze további netes segítséget. Ha már a netes segítség szóba jött, akkor nem árt ismerni a www.khanacademy.org-ot, ahol jó minőségű oktató videókból tanulhatsz például HTML-programozást. Ha már nem érzed elég komolynak a Scratch programozást akkor probáld ki a www.codecademy.com-ot. Felfedezheted, hogyan használj egy változót vagy a színkódokról is tanulhatsz vele. Olyan angol kódsorokat kreálhatsz itt, melyeket már valóban te írsz meg, itt már nincsenek megadva a választható parancsok, mint a Scratch esetében.

Sok sikert a gyakorláshoz! Csak bíztatni tudlak, hogy légy kitartó és szorgalmas annyira, hogy elsajátíts egy stabil programozó tudást. Hidd el még sokszor hasznát veszed majd ennek a későbbiekben.

Uzonyi Ádám

Megosztás