A diákok által készített Átlátszó Oktatás célja, hogy az oktatás és hozzá kapcsolódó területeken harcoljon a nyilvánosságért és az átláthatóságért.
Szivárogtass nekünk: info[kukac]atlatszo.hu
2021. április 9-én Orbán Viktor a Kossuth rádiónak adott interjújában bejelentette, hogy a tavalyi évhez hasonlóan idén is elmaradnak a szóbeli érettségik. Ennek indokaként a miniszterelnök a járványügyi helyzet mellett arra hivatkozott, hogy mivel az egyetemre való bejutásra nagy hatással vannak az érettségik, nem lenne fair, ha a most érettségizőknek megtartanák a szóbeli vizsgát, ami a 2020-as májusi érettségiken elmaradt.Felmérésünkben közel 750 érettségiző diákot kérdeztünk meg a távoktatásban való felkészülésről és az érettségi vizsgák lebonyolításáról.
Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak!
A távoktatásban való érettségi felkészülésről alapvetően negatív véleménnyel vannak a diákok. A válaszadók közül többen panaszkodtak arra, hogy idősebb tanáraik nem tudják megfelelően kezelni az online felületeket: „Sajnos sok idős tanár nem tud rendes online órát tartani, alig halljuk őket, nem megfelelő az oktatás.” Szintén sokan megemlítették azt, hogy a szociális elszigetelődés mennyire megnehezíti a helyzetüket:
„Ez az itthonlét, elszeparáltság egyáltalán nem tesz jót a diákok mentális egészségének, és ez szerintem meg fog látszani az eredményeken is.”
A távoktatás hiányosságai miatt a megkérdezett diákok 73,6%-a azt állítja, hogy egyáltalán nem azonosak az esélyei a hagyományos oktatásban részt vett korábbi érettségizőkkel. Ennek ellenére viszonylag kis számban vannak azok, akik szerint a tanévet meg kellene ismételni, hogy minden végzős rendes körülmények között készülhessen fel az érettségi vizsgákra.
A távoktatás sokak számára nem nyújtott megfelelő felkészítést, ezért a diákok alternatív megoldásokhoz folyamodtak. Igénybe vették többek között a Youtube, a Zanza.tv és egyéb internetes oldalak segítségét, valamint magántanárhoz is sokan fordultak. Azonban vannak olyanok is, akik ugyan szerették volna igénybe venni magántanár segítségét, de nem engedhették meg maguknak anyagilag, vagy a járványhelyzet miatt nem fogadták őket.
Mindezeket figyelembe véve felmérésünkben megkérdeztük a diákokat, hogy mennyire érzik magukat felkészülve az érettségire egy 1-től 5-ig tartó skálán.
Diagram a felmérés eredményeiből
Ezek után arra kerestük a választ, hogy az érettségi vizsgát szerintük milyen módon kellene megtartani. A válaszadók döntő többséggel (84,4%) azt várták, hogy az érettségi ne a hagyományos módon legyen megtartva. A diákok hasonló arányban szavaztak a megajánlott jegyekre (62,6%) – melynek értelmében a vizsgák elmaradnának, és az eddig megszerzett érdemjegyek alapján kapnának érettségi bizonyítványt –, és arra, hogy maradjon el a szóbeli vizsga (64,9%).
Korábban nagyon sok javaslat érkezett a diákoktól, mind a mi felmérésünkben, mind pedig petíciókformájában arra, hogy maradjanak el a szóbeli vizsgák. Mivel a szóbelik végül tényleg el is maradnak, megkérdeztük a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét (PDSZ) és az iskolanyitás elleni tiltakozást szervező ADOM diákmozgalmat is, hogy szakmailag a szóbeli vizsgák elhagyása könnyítést jelent-e a végzős diákoknak vagy sem.
A PDSZ szerint szakmailag nem eldönthető, hogy a szóbeli vizsgák elmaradása segítség-e, mert az adott diáktól függ, hogy neki éppen előnyös-e vagy sem. Az ADOM diákmozgalom szerint azoknak, akik természettudományos tárgyakból érettségiznek vagy szakmai vizsgát kellene tenniük, kifejezetten előnyös, hiszen nem volt lehetőségük arra, hogy gyakorlati órákon vegyenek részt. A diákmozgalom egyébként régóta szorgalmazta a szóbeli vizsgák eltörlését.
Felmérésünkkel elértünk olyan diákokat is, akik nem gondolják, hogy bármilyen hátrány érte volna őket a távoktatásban, legalábbis nem akkora, amely indokolná, hogy az érettségit ne tartsák meg.
„Ha tényleg olyan rossz a helyzet, és átlagban gyengébb eredmények születnek, az a ponthatárok csökkenését eredményezi. A megajánlott jegyeket pontosan azok szeretnék, akik nem készülnek a továbbtanulásra, mert egy továbbtanulni vágyó tanuló már hónapok óta készül a legfontosabb vizsgájára.”
Egy végzős diák arra hívja fel a figyelmet, hogy egy erősebb gimnáziumban egy közepes érdemjegyekkel rendelkező diák adott esetben több tudással rendelkezik, mint egy kevésbé erős gimnáziumba járó, viszont jobb érdemjegyeket szerző társa. Meglátása szerint a központi érettségi megtartása pont azért fontos, hogy olyan eredmények szülessenek, amik megmutatják a diákok valódi tudását.
Ezen a linken megtekinthető az Átlátszó Oktatás felmérésének teljes eredménye.
Zeller Márton
Címlapkép: pixabay.com
Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!
A koronavírus-járvány teljesen felborította az egyetemek működését. Amellett, hogy az intézményeknek meg kellett küzdeniük az online oktatásra való átállással, az...
Nagyinterjút adott lapunknak Lányi András író, filozófus, az ELTE humánökológia mesterszakának alapítója. Lányi többek között az egyetemi modellváltásról, az oktatás...
Még 2019-ben kezdett el a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) a hazai kreditrendszerrel foglalkozni. A munkát egy kérdőívvel indították, amiben...