felsőoktatás

Káoszba fulladt a vizsgajelentkezés az ELTE jogi karán

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán május 17-én hivatalosan is elkezdődött a másfél hónapon át tartó vizsgaidőszak. Ennek elengedhetetlen része a vizsgákra való jelentkezés és azok teljesítése. Ebben az évben azonban ezt nem sikerült zökkenőmentesen lebonyolítani. A felsőoktatásban országosan ismert és használt, a kormány által több száz milliós támogatásokat élvező Neptun ugyanis nem bírta a terhelést és teljesen összeomlott.

Társadalmi célú hirdetés

Az ELTE jogi kara az ország legkiemelkedőbb és legnívósabb jogászképzésével rendelkezik, a HVG és a Figyelő legfrissebb, 2021-re vonatkozó kiadványában is első helyen végzett az ország jogi karainak összehasonlításában.

A hallgatók a képzésük függvényében minden félév végén kötelesek vizsgákat tenni a diplomájuk elvégzéséhez. Ehhez általában a vizsgaidőszakot legalább két héttel megelőző vizsgajelentkezés szükséges, amit a Neptun Elektronikus Tanulmányi Rendszer segítségével hajtanak végre. Az erre kijelölt időpont a legutóbbi, 2020/2021-es tavaszi félévben május 4-én 19 órára esett. Ez a vizsgajelentkezés azonban merőben eltért a korábban tapasztaltaktól.

Komoly problémák a Neptunnal

Egy, az Átlátszó Oktatásnak névtelenül nyilatkozó jogászhallgató elmondása szerint a Neptun elektronikus oldala még elérhető volt aznap 12-13 óra környékén, 15 órától kezdve azonban komoly problémákat észlelt. Gyorsan kiderült, hogy nem egyedi, hanem számos tanulót érintő hibáról van szó. A rendszer már délutántól kezdve nem engedte bejelentkezni a hallgatókat, vagy ha ez mégis sikerült, akkor egy idő után egyszerűen hibát kiírva vált elérhetetlenné számukra az oldal.

A tanulók aggodalmukban és elkeseredésükben a Dékáni Hivatalt felkeresve kértek segítséget,

azonban az ügyintéző csak annyival tudott szolgálni, hogy próbálják meg frissítgetni az oldalt, neki semmilyen hibáról nincs tudomása.

Rövid idő elteltével egyértelművé vált, hogy csupán a hallgatók töredéke, nagyjából 30%-uk tudott csak belépni az elektronikus rendszerbe, hogy felvegye a vizsgákat. Az eredetileg meghirdetett 19 órai időpont után pedig sokaknak teljesen összeomlott a Neptun-oldala. A probléma annyira kiterjedt volt, hogy aznap este az ELTE ÁJK Hallgatói Önkormányzata is posztolt ezzel kapcsolatban a Facebook-oldalán:

Egyeztettünk a kari vezetéssel és egyetértettünk abban, hogy a kialakult helyzet kifejezetten igazságtalan. Jelenleg arra keressük közösen a megoldásokat, hogy hogyan lehetne ezt az egészet nulláról újrakezdeni, természetesen a kellő felkészülési idő biztosítása mellett.”

Nem sokkal később az egyetem hivatalos közleménye is megjelent. Ebben technikai okokra hivatkozva kijelentették, hogy leállították a jelentkezéseket, hiszen nem sikerült biztosítani az igazságos jelentkezés feltételeit. A már meglévő jelentkezéseket törölték, és új időpontot jelöltek ki a vizsgák felvételére, ez május 7. (péntek) 18 óra lett.

Másodjára sem sikerült

A szerkesztőségünknek nyilatkozó jogászhallgató elmondása szerint nagy volt a felháborodás, az új időpont kiírását azonban mindenki indokoltnak látta. A pénteki jelentkezésre felkészülve több hallgató is szabadnapot vett ki a munkahelyéről, hogy másodjára tökéletesen sikerüljön a vizsgák felvétele. Aznap, tehát május 7-én délután, pár órával a tervezett időpont kezdete előtt azonban váratlan üzenet érkezett az ELTE Oktatási Igazgatóságától.

Ebben mindenki meglepetésére arról értesítettek, hogy a Neptun rendszerének hibáit nem sikerült elhárítani az eltelt idő alatt sem, ezért a vizsgajelentkezést szigorúan csak korlátozott létszám esetén képesek megtartani.  Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a kar kisebb létszámú, tehát politikatudományok, kriminológia, igazságügyi igazgatás, valamint munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatás képzésein tanulók vehettek csak részt a péntekre meghirdetett időpontban, a jogászhallgatók azonban nem.

Az üzenet szerint számukra a vizsgafelvétel nemhogy egy második, hanem egy harmadik időpontra tolódott:

A jogász nappali és jogász levelező képzésen tanulmányokat folytató hallgatók vizsgajelentkezésének hibamentes lebonyolítása csak az informatikai probléma elhárítását követően garantálható, erre tekintettel azt 2021. május 11. (kedd) 18.00 órától kezdődő időszakra halasztjuk.”

Névtelen forrásunk szerint ez a hirtelen döntés még nagyobb felháborodást keltett a hallgatók között, hiszen ilyenre korábban még nem volt példa. A szorgalmi időszak utolsó hetére már általában mindenki megtervezi a vizsgabeosztását és az alapján készül.

Most azonban egy héttel a vizsgaidőszakot megelőzően a tanulók még azt sem tudhatták biztosan, hogy az azt követő héten már vizsgáznak-e vagy sem.

Ezt a nagyfokú bizonytalanságot és feszültséget azonban csak rosszabbá tette az ELTE ÁJK vezetése által a hallgatóknak intézett üzenet:

Az ELTE ÁJK vezetése aggodalommal, diákjainkkal együtt érezve figyeli a NEPTUN rendszer vizsgajelentkezéssel kapcsolatos súlyos működési zavarait. A magunk eszközeivel igyekszünk segíteni a hiba elhárításán dolgozó kollégáinkat az ELTE Oktatási, illetve Informatikai Igazgatóságán, akik a NEPTUN fejlesztőivel szorosan együttműködve keresik a megoldást. Hallgatóinktól ezúton is elnézést kérünk, és reméljük, hogy a vizsgajelentkezés a jövő hét elejéig zavartalanul lebonyolódhat. Ebben bízva a vizsgákra való felkészüléshez jó egészséget, a vizsgákhoz pedig sok sikert kívánunk.”

A hallgatók továbbra is elégedetlenek voltak a helyzettel, azonban reménykedtek benne, hogy a harmadjára kitűzött alkalommal már sikeresen fel tudják venni a kívánt vizsgáikat. A felháborodásuknak az ELTE ÁJK Hallgatói Önkormányzatának Facebook-oldalán is hangot adtak, ahogy az olvasható az egyik legtöbb reakciót kiváltó hozzászólásban is:

Az okozott kellemetlenségekért az elnézést itt réges-régen nem ér már semmit. Az, hogy pár órával a vizsgajelentkezés előtt írnak egy e-mailt, hogy elmarad, úgy, hogy sokan átszervezték a pénteki napjukat, hogy egyáltalán tudjanak vizsgázni, most pedig a keddit kell átszervezni, az nem technikai probléma, hanem suttyóság. Évek óta probléma van a NEPTUN-nal, de talán ilyen még soha nem volt. Itt lenne az ideje egy NEPTUN-reformnak, vagy egy 21. századi európai színvonalú szoftvernek.”

Az Átlátszónak nyilatkozó jogászhallgató elmondása szerint a helyzet május 11-én valamivel jobb volt, azonban továbbra is nagyon nehézkesen ment a jelentkezés, sokan már a Neptun online felületére való belépésnél megakadtak, azonban ez alkalommal kisebb számmal, mint korábban. Erre való tekintettel a vizsgajelentkezést az Oktatási Igazgatóság sikeresnek ítélte, újabb időpont kiírására már nem lehetett számítani.

A Kar vezetésével együttesen a Neptun nagyszabású fejlesztésekre tett ígéretet, hogy a jövőben elkerülhető legyen egy, a mostanihoz hasonló helyzet kialakulása. A kormány által évek óta erőteljesen, több száz milliós összegekkel támogatott elektronikus rendszer működése közel sem tökéletes. Az ország egyetemi hallgatói és oktatói folyamatos hibákkal szembesülnek, azonban a támogatások ellenére nem történt nagyszabású innováció vagy akár érdemi fejlesztés, ami akár csak kis mértékben is javított volna a Neptun minőségén és közösségi megítélésén.

Ez manapság, legfőképpen azok után, hogy a COVID19 járvány következtében az egyetemi oktatás az online térbe költözött, szinte elkerülhetetlenné fog válni, hiszen a Neptun a felsőoktatás elengedhetetlen elektronikus eszköze.

van Dommelen Írisz

Címlapkép forrása: pixabay.com

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás